بسمه تعالی

منشور حقوق شهروندي سازمان منابع طبیعى و آبخیزداري کشور

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم

مقام معظم رهبري: روحیه خدمت­گزاري ، خاک­ساري ، تواضع در مقابل مردم و شناخت مردم براي خودتان حفظ کنید که این نعمت بزرگی است.

 

اصول حاكم بر منشور حقوق شهروندي

·اصل برابري                                                                              ·اصل شهروند مداري

 ·اصل احترام و اعتماد                                                                 ·اصل شفافيت

·اصل پاسخ­گويي                                                                        ·اصل عدم سوء استفاده از موقعيت شغلي

 ·اصل تعهد و وفاداري به سازمان                                                   ·اصل به كارگيري مهارت و تخصص

 

مفاد منشور حقوق شهروندي كارمندان

  1. در انجام فعاليت­هاي سازماني نظم و انضباط را رعايت نموده و در محل كار خود حضور به موقع داشته باشيم
  2. در انجام وظايف و مسئوليت­ها پشتكار و جديت داشته و آنها را با دقت، صحت و به موقع انجام دهيم.
  3. سعي نماييم تا دانش خود در زمينه فعاليت هاي سازماني به روز نگه داشته و آن را با توانمندي و ابتكار خود درانجام فعاليت­هاي اداري و سازماني به كار گيريم.
  4. براي ايده ها و افكار جديد ارزش قائل شده و در جهت جاري سازي آنها به شكل منطقي در دستگاه اجرايي متبوع و نظام اداري تلاش نماييم.
  5. در جهت ارتقاي بهره وري نظام اداري از طريق افزايش اثربخشي و كارايي در حيطه فعاليت خود تلاش نماييم.
  6. از امكانات، تجهيزات و سرمايه هاي نظام اداري حفاظت نموده و در استفاده مؤثر و مطلوب از آنها كوشا باشيم.
  7. در انجام امور و وظايف محوله سازماني روابط خويشاوندي، قومي، جنسي، نژادي، مذهبي و غيره تأثيري در تصميمات و اقداماتمان نداشته باشد.
  8. روحيه انتقاد پذيري داشته و انتقادات سازنده ديگران را به عنوان فرصتي براي اصلاح و بهبود خود و فعاليت هايمان قلمداد كنيم.
  9. هميشه و در همه حال رضايت خداي متعال را مد نظر قرار داده و بر آنچه كه خداوند امر يا از آن نهي مي كند، توجه كامل داشته و او را ناظر بر اعمال و كردار خويش بدانيم.

 

نحوه رفتار و برخورد با ارباب رجوع و همكاران

  1. مردم و شهروندان به عنوان ذي­حقان براي نظام اداري تلقي مي شوند، تلاش مي كنيم با ايجاد ارتباط مناسب و ارايه خدمت بهتر، تصويري مثبت از دستگاه اجرايي و نظام اداري در ذهن آنان ايجاد نماييم.
  2. به مراجعه كنندگان به صورت عادلانه و در چارچوب قوانين، مقررات و ضوابط خدمت ارايه دهيم
  3. خواسته هاي قانوني ارباب رجوع را در چارچوب وظايف خود با صحت، دقت و سرعت و بدون تشريفات زائد اداري و تحميل هزينه اضافي به وي ارائه دهيم.
  4. به ارباب رجوع احترام گذاشته و در استقبال و صحبت با آنان گشاده رو باشيم
  5. به نظرات، پيشنهادات و بازخوردهاي شهروندان و مراجعه كنندگان به عنوان منبعي گرانبها براي بهبود عملكرد نگاه كرده و با ديد منطقي به آنها توجه نماييم
  6. به نظم و آراستگي شخصي و محل كار خود توجه كنيم.
  7. سعي كنيم فرهنگ تكريم ارباب رجوع، پاسخگويي و گره­گشايي از مشكلات مردم و مراجعان به يك ارزش حاكم در نظام اداري تبديل شود.
  8. روحيه كار جمعي را در خود تقويت كرده و در انجام فعاليت هاي گروهي مشاركت جو و مشاركت پذير باشيم.
  9. روحيه قدرداني از ديگران را در خود تقويت كرده و سعي نماييم كه اين امر را در بين همكاران اشاعه دهيم.
  10. دانش، تجربه و توانمندي­هاي خود را با سعه صدر در اختيار همكاران قرار داده و در ارتقاء توانمنديهاي آنان كوشا باشيم.
  11. تا حد ممكن در حل مشكلات شغلي همكاران تلاش نماييم و از تجسس در زندگي خصوصي آنان پرهيز نماييم.

 

 

دبيرخانه كميته سلامت اداري و صيانت از حقوق شهروندي